Isu Ibu BF makan Suplemen???

Teks Oleh: Anne Ilani

Kalau tanya pengalaman saya, saya memang amek set BF yang full pack dari anak pertama.....anak kedua.....dan anak susuan sebagai milk booster + supplement lengkap + kalsium + tambah tenaga.


ada enam suplemen dalam ni.....

Sebab apa? Sebab apa saya amek set penyusuan ni fullset sepanjang tempoh saya menyusu anak-anak saya??


Sebab fullset ni dah merangkumi semua vitamin yang diperlukan oleh badan kita. 

Tapikan, ada orang cakap dengan saya, 

"Tak perlu la nak bersuplemen bagai kalau nak fully BF anak pun......Saya makan makanan seimbang, susu banyak jer...berlebih-lebih lagi...."

hihihi...memang betul. Tapi bukan semua ibu mampu makan makanan seimbang tau!! 

Meh saya cerita realiti.....

Saya ni ibu yang bekerja. Bangun pagi seawal 430 pagi, perah susu...bersiap...dan start enjin kereta pukul 6.30 pagi, kalau tak lambat nanti sampai sekolah, punch card merah.

Mengajar 3 subjek Fizik, Biologi dan Sains menengah atas yang memerlukan saya naik turun kelas sehingga tiga tingkat dan makmal lagi. Tak masuk ulang alik gi pejabat uruskan urusan kelas lagi. Mengajar bukan pakai volume perlahan, suara kene volume berkadaran..mantap baru murid jelas dengar...tu semua pakai tenaga...Cikgu ni sebenarnya dah jadi kerjaya yg heavy duty. 

Pastu pi kantin masa lunch, sayur pun masak kadang-kadang lodoh..lembik...Kantin kan, what do you expect? hihihi...setakat ni, kat sekolah saya buah-buahan fresh pun takde jual. 

Pastu, cikgu sekolah sekarang bukan balik sharp pukul 1.45 petang yer. Kadang-kadang ada aktiviti kokurikulum. Maka, lajakla sampai pukul 4.30 petang. By the time sampai rumah, dah pukul 5.00 petang....balik pun badan dah lembik, letih dan tak bermaya...nak masak lagi. Ada masanya kami balik ni beli siap-siap je. Tak masak. Mengharap nak makanan seimbang pun ke laut. Dapat masak pun dah kira baik sangat. 

Malam plak, tanda buku budak, siapkan lesson plan esok plak...cikgu bawak balik kerja ke rumah yer. Kalau tak, tak siap nanti. Tapi, sebab letih sangat, biasanya pukul 10.00/11.00 mlm  dah switch off dah....hihihi...

So, apa choice yang kami ada? Apa penyelesaian untuk saya ibu menyusu bekerjaya dapat zat makanan yang mencukupi? Cukup karbohidrat, cukup protein, cukup kalsium, cukup vitamin, serat blaaa...bla..... blaaaa.......?

Sebab tulah, saya makan Suplemen. Untuk sokong keperluan zat makanan saya yang rompong di sana sini. 


Pastu ada orang cakap dengan saya..

"Elehhh...susu saya banyak jer.......tak makan suplemen pun"

Memang. Memang boleh banyak susu. Ada tips yang kene kiter patuhi utk make sure susu kiter banyak. memang tak perlu suplemen pun...tapi jangan lupa....

tak guna gak susu meriah sangat-sangat tapi.....

Badan kiter sakit-sakit sebab tak cukup kalsium...osteoporosis...
Gigi kiter rongak sebab tak cukup kalsium...(anak amek kan masa pregnant?)
Kulit kita kusam sebab tak cukup vitamin C..
badan kiter lembik..letih sebab tak cukup zat besi...
Kulit tak tegang sebab tak cukup protein...
kita mudah demam, selsema sebab sistem imun badan lemah...



Susu banyak tapi badan kiter sendiri terkorban. Dah jadi ibu ni macam pepatah yang famous untuk guru tu...

Dulu selalu cakap, Guru umpama Lilin..berkorban diri sendiri utk menerangi orang lain...kiter tukar jadi...

'Ibu umpama Lilin..berkorban diri sendiri utk menerangi orang lain...'

tapi tu pepatah lama...

sekarang kiter tukar..

"Ibu umpama Mentari, bersinar gagah menerangi anak-anak sendiri dan anak orang lain....."

Kan best tu...

In sha Allah..saya suka tau jadi cikgu...suka sangat-sangat..jadi biarla saya jadi cikgu dan ibu yang sentiasa bersemangat kat sekolah, badan tak letih dan ibu yang kuat, kulit sihat dan banyak susu.....

Sebab itu la, saya memang amalkan dengan konsisten Set Shaklee Menyusu ni sepanjang penyusuan ketiga-tiga anak saya....Sebab .....

Shaklee ni Penyelesaian Moden kepada Masalah Moden.


Shaklee ni memang membantu seimbangkan sumber nutrient penting. Pastu in sha Allah, bila ibu badan pun sedap, sihat, rajin pam, amalkan ilmu-ilmu penyusuan...tentu sahaja dapat menghasilkan susu yang berkhasiat untuk anak bertuah kita. 

Apapun, Shaklee bukan pil magik yang boleh hasilkan susu dengan banyak. Penyusuan ni suatu perjalanan yang mencabar, suatu perjuangan...dan sekiranya dapat dilalui dengan tabah dan dengan ilmu...hasilnya sangat manis sekali.....

FightForFullyBreastfeeding!!!


Ingin tahu tentang set asas BF Shaklee ni?
 Boleh Call/Whatsapp/sms 

019.621.9659 {anne ilani}
COD: BANDAR BARU BANGI & KAJANG

Comments