KALSIUM untuk IBU MENYUSU

Teks Oleh: Anne Ilani

Sempena bulan Ogos promo Ostematrix ni. Saya nak cerita tentang peri pentingnya Kalsium kepada ibu menyusu….

Kalau tengok keperluan kalsium yg perlu diambil oleh ibu menyusu adalah lebih kurang 1000mg.



Tapi, ada juga pendapat yg mengatakan ibu-ibu yang bf ni memerlukan 1250mg kalsium sehari, 1250mg tu sebenarnya nilai yang besar kalau kita hanya harap dapat daripada makanan harian sahaja. Jadi, memang perlu support daripada suplemen kalsium.'
(rujukan: The Pocket Guide of Vitamin, Angela Dowden)

Sebenar-benarnya, sumber kalsium ni banyak…susu, cheddar cheese, yogurt, coklat, pudding dsb lagi……tapi, masalah macam orang macam saya yang kurenggg dgn susu dan cheese….coklat tu suka tapi takutla plak makan banyak2 sebab gula tinggi….takkan hari2 nak makan coklat kott….jadi saya kene carik alternative sumber kalsium sendiri.

Dengan itu, saya memilih Ostematrix dari Shaklee. 

Sebiji Ostematrix ni 250 mg. Untuk mencukupkan 1000mg, saya hanya perlukan 4 biji.. Kalau ikut kajian terkini, pengambilan kalsium terbaik adalah 500 mg sekali makan..Maksudnya, saya akan makan 2 biji ostematrix selepas sarapan, dan dua biji lagi sebelum tidur.


Jadi, saya harap bila saya makan sumber kalsium yang cukup sambil breastfeed anak, badan saya lebih cergas dan bertenaga. Apa guna gak kalau berjuang habis2an untuk fully breastfeed selama 2 tahun tapi end up badan ibu sendiri letih, mata panda yg xcomel, sakit-sakit tulang, tak cukup zat kan?.,…. Jaga diri kiter sendiri dan kiter in sha Allah akan dapat jaga anak kiter dengan lebih baik…..

Ok. Sebenarnya ada beberapa sebab lain kenapa saya memilih pil kalsium daripada Shaklee tau.
Ni ada 2 sebab….


So, takde alasan lagi susah nak telan.

Selain tu, Ostematrix ni jugak bagus untuk ibu yang baru lepas bersalin. Dia akan membantu proses peristalsis di usus besar. Jadi sekaligus, melancarkan proses pembuangan. Tau2 jelah kan…lepas bersalin, kalau kene sembelit..Allahuakbar... sangat horror!!
Jadi, terus makan Ostematrix. 
Insha Allah akan membantu sangat2.





Berminat dan ingin tahu??? 
Boleh Call/Whatsapp/sms 

019.939.9659(rashid) / 019.621.9659 (anne)
DUNIAVitamin ENTERPRISE
COD: BANDAR BARU BANGI & KAJANG

Comments