Don't Worry, B Happy !!

Teks Oleh: Anne Ilani



Jangan TAKUT makan Aiskrim!!
****************************************
Institute of Psychiatry di London menyatakan hanya satu sudu boleh membuatkan seseorg individu itu GEMBIRA sepanjang hari. Kajian mendapati rasa sejuk aiskrim mampu membantu masalah pelupa dan menguatkan gigi.

Sekumpulan penyelidik drpd Universiti Havard dlm jurnal mereka berjudul Human Reproduction pula menyatakan aiskrim membantu wanita yang mempunyai masalah kehamilan.

#iSihatFebruari2015

Saya suka info atas ni. hihihihi!!!

Korang tau tak yang ibu menyusu ni kene hati Gumbira dan Tenang selalu...? baru susu akan terhasil dengan banyak....Emosi memainkan peranan yang penting untuk boost susu yer...

Kalau ikut sainsnya, hormon oksitosin ni fungsinya untuk merangsang refleks ejeksi susu ( milk ejection reflect, MER). Maksudnya makin banyak oksitosin dirembeskan, maka lebih banyak susu dapat dihasilkan.

jadi macamana nak pastikan hormon ni banyak dirembeskan??

Jawapannya, kiter kener dalam keadaan tenang dan gembira...sebab hormon ni akan dirembeskan oleh bahagian belakang kelenjar pituatari otak pada waktu-waktu seperti berikut:

1- semasa sentuhan kulit ke kulit,
2- apabila dilamun cinta dan
3- GEMBIRA......

(rujukan: Membesarkan Anak Hebat dengan Susu Ibu, Dr Faridah Idris , MBBS, IBCLC, m/s 27.)

Kesimpulannya, ibu menyusu ni kene selalu gembira, tenang dan takleh stress2...

Dan, jangan tak tahu yang ada makanan-makanan yang boleh membantu memberi ketenangan dan kegumbiraan pada kita..contoh paling mudah, aiskrim di atas. tapi, tak bolehla kerap sangat tau. sesekali takpe.

Kat sini, saya bagi beberapa contoh makanan lain yang boleh berikan kiter rasa tenang iaitu makanan yang kaya dengan vitamin B. Contohnya: daging, ayam, kekacang, pisang, avokado, susu, yogurt dan cheese.

Tapi, kadang2 kita ni tak sempat nak memenuhi keperluan zat-zat ni. Maybe sebab tuntutan kerja, cara memasak makanan yg 'overcook' pun boleh merosakkan vitamin-vitamin dalam makanan tadi, maka...bolehla amek suplemen Vitamin B.

pilihan saya? hihi...tentulah vitamin B complex daripada Shaklee..

Kajian terkini juga mendapati bahawa suplemen yang mengandungi asid folik dapat membantu orang dewasa yang mengalami masalah kemurungan. (rujukan: The Complete Idiot's Guide to Vitamins & Minerals, Alan H. Pressman, D.C., Ph.D., C.C.N., & Sheila Buff, pg 63.

Jadi, selain daripada mengandungi cukup vitamin B, asid folik juga ada dalam kuantiti yg mencukupi dalam B Complex Shaklee. All in 1 bottle la kiranya...



So, pasni pastikan ibu-ibu menyusu dapat cukup zat vitamin B yer.... Last but not least dari saya, pantun 4 kerat..

Don't Worry, B Happy!
Susu pun Mari,
Itu Penting Sekali,
Ibu dan Baby Suka Hati.


Berminat dan ingin tahu??? 
Boleh Call/Whatsapp/sms 

019.939.9659(rashid) / 019.621.9659 (anne)
DUNIAVitamin ENTERPRISE
COD: BANDAR BARU BANGI & KAJANG

Comments