Seminar Penyusuan Susu Ibu 2015: Breastfeeding & Work: Let's Make It Work!!

Harini saya nak throwback Seminar Penyusuan Susu Ibu: Breastfeeding & Work: Let's Make It Work!! yang saya join pada 6 Ogos 2015 yang lalu di Pusat Laktasi Kebangsaan Hospital Selayang.

Sebenarnya, pagi tu macam malas nak pi…sebab dah terbangun lewat..pastu tau je la nak pi Selayang, confirm jalan jem. Tapi, simpan dalam hati je niat taknak pi tu..takut kene marah dengan abg driver. Hihihi yela…sebelum ni beria-ria nak pi, pastu taknak pi lak…
Sampai kat Hospital Selayang tu memang mencabar la wehhh…takde parking..mujurla last2 dapat gak parking. Rian ada bawak sekali, asal niatnya nak suh suami bawak balik Rian, hantar kat bs. Tapi, bila dah sampai, rasa tak sampai hati plak dengan pikir susu tak sempat perah untuk bekalan fresh pagi tu…takpela bang..biarla saya bawak Rian sekali.
 Sampai-sampai je, rupa-rupanya saya seorang je yang bawak baby…yg lain semua nurse-nurse. Terus dari takde semangat menjadi sangat EXCITED nak ikut seminar ni. Teringat dulu dapat offer wat Nursing Course tapi tak pi sebab ibu suh jadi cikgu. Hari ini duduk di kalangan nurse-nurse. Terasa nak tukar profesion plak. hihi
Baik Rian haritu…belajar ilmu bf dalam tidur katanya..
Banyak pengisiannya. Dan sangat seronok!! Saya ni minat, suka, jatuh cinta sangat dengan ilmu breastfeeding ni…tak tahulah kenapa…tapi, memang suka sangat2. Suka sangat nak belajar dan kongsi ilmu bf ni. Maybe sebab cikgu kott…dalam hati tu dah memang jiwa pendidik..ececeh…
Tentatif seminar. Padat dan best sangat2!!

Banyak saya belajar. Tak mampu mak nak explain semua kat sini. Ni antara point2 yg best saya rasa. Saya share sikit-sikit dulu yer…

1- Susu ibu ni 'unik' tau.
Susu ibu ader 'perisa'.
Contoh: Kalau ibu makan betik dan perah susu. Cuba bau susu tu. Ada bau 'betik' pada susu ibu. Ibu makan 'durian', nanti susu ibu pun berperisa durian tau.
-Ms Siti Mariam bt Ali: Head of Assistant Director (Nutrition), PKD Petaling.

Jadi, aper kesimpulannya??
Ibu kene jaga makan. No makan fast food. No Maggi mee.
Kene makan makanan yang sihat. Suplemen yang sihat. Yg cukup vitamin.
Suplemen pilihan saya sebagai ibu menyusu?
Shaklee tetap di hati. Hihi.. (iklan plak ;p)


2. Baby asek poo poo??
Sampai 8 kali dalam sehari??
Hihi.. Biasa rupanya benda tu. Poo poo 3-8 kali dalam sehari tu tandanya baby dapat cukup susu.
Iolls pun baru tau.☺☺

Perhatikan point kedua. Poo poo 3-8 kali sehari yer..

3. Baby suka mengempeng??
Cluster feeding/ ngempeng: Penyusuan sekejap2 tetapi kerap. Biasanya pada newborn. Kadang-kala, diselangi oleh tangisan bayi. Menyebabkan ibu mula tak merasa tak yakin. Terpikir susu tak cukup la. Tak pandai susukan la.

Apa yg perlu ibu lakukan??

BerTENANG. 

Sebenarnya ini adalah perlakuan normal.

Biarkan bayi menyusu SeLAMA & seKERAP yg dia mahukan & cuba menenangkannya.
Dan sesekali JANGAN ganti dengan beri puting kosong.
Sebenarnya bagus tau ngempeng ni. Kenapa? Sebab konsep yg SAMA macam power pumping. Memang akan boost susu nanti.
:MS Noor Shuhadah Samijan. Nutritionist. Pusat Laktasi Kebangsaan.


 4. Pernah dengar tak orang2 tua cakap sebelah breast adalah 'air', sebelah breast lagi adalah 'makanan'?
Hihi..takde tau konsep tu. TIADA!!
Jadi, bagi baby hisap sebelah breast sehingga betul2 kenyang, kemudian baru beralih ke breast sebelah lagi.

Ok lah itu antara info menarik yang saya dapat…banyak lagi sebenarnya..nanti saya share lagi…

Oklah. Nantikan sambungan yer…hihi


Comments

Post a Comment