EMPAT senarai WAJIB ibu BF yang bakal BEKERJA

Teks: AnneIlani

Opssss…dah nak naik sekolah!!!! Cuti 3 bulan yang disangkakan lamaaaaa tu rupanya dah sampai ke penghujung. ;’((

Apapun, kalini saya lebih bersedia…I olls ada senarai semak gitu…ala-ala senarai buku nak kene beli before naik sekolah…hihi

Ni senarai semak saya..

1. Pilih pakaian yang selesa untuk penyusuan.

Macam saya, pilihan saya kali ini daripada Muslimah Nursing Centre…kain cotton tu sangat selesa pastu bukaan berlapik tu wat mudah untuk saya bf di mana-mana sahaja.

2. Siapkan peralatan ‘perang’.
                
A) - Beberapa pelapik bra. ( untuk kegunaan emergency)
B) - Kotak air batu / ice block.
C) - Bekas/ botol menyimpan susu.
D) - Beg tahan panas/ warmer bag.



D - Pam susu

E - Bekas air minuman (supaya sambil mengepam tu, boleh habiskan air bekal tu terus, kalau dapat bawak termos air panas lagi best)



F- Bekas vitamin (macam saya, vitamin wajib makan kat sekolah lepas breakfast/lunch/ brunch; mesti ada Sustained Release Vita C, Vitalea multivitamin dan B Complex). Semua vitamin-vitamin ni memang wajib saya makan, maklumla sibuk dan stress…harap tercover keperluan badanku untuk  berterusan maintain hasilkan susu…Aminnn…


Bekas vitamin

3. Buat simpanan susu EBM
Sebenarnya saya dah start mengepam sejak MINGGU KEDUA berpantang.
Ni saya share stok saya before start naik kerja…


saya simpan stok dlm upright freezer

stok susu tingkat kedua
stok susu tingkat 3



ingatkan cukup simpan dalam upright freezer, rupanya xmuat.:terpaksa tumpang peti sejuk ni
Alhamdulillah…rezeki anak…
Bagi ibu-ibu yang terlambat stat mengepam, at least…at least yer…sediakan 12-16 oz dalam peti sejuk beku. Ni penting sebagai stok untuk bekalan pengasuh (bs) baby anda nanti…

Last but not least…

4. Pasangkan jam loceng.



Bangun LEBIH AWAL dari waktu kiter selalu bangun gi kerja masa before dapat baby. Kenapa?? Sebab kalini, kiter perlu susukan baby kenyang-kenyang sebelum hantar ke rumah bs. Macam saya, saya bf Rian sebelah dan sebelah lagi saya perah. Tandem gitu. Yang perah fresh ni masuk botol untuk bawak bekal hari tu gak bersama 3 botol susu lain..

Malam 10 ogos 2015 tu, bila dedua anak dah tido…sayu plak rasa sebab kene tinggalkan derang esok harinya….

Rafy
Rian

Buat kawan-kawan yang nak stat keje. Ni saya dah buatkan Senarai Semak untuk Ibu Bf Bekerja…







Ingin tahu tentang tips penyusuan susu ibu?
 Boleh Call/Whatsapp/sms 
019.621.9659 {anne ilani}


Comments