Makanan Tambah SUSU BADAN

Teks: AnneIlani

Betul ke ada makanan yang boleh 'boost susu'?



Ini adalah antara topik kegemaran ibu menyusu kan?..

Makan lobak putih, black pepper, sawi dan  minum horlicks adalah antara tips-tips yang diberi kepada saya bagi menambah susu badan dan  saya disuruh makan semasa dalam tempoh berpantang. Tapi, sebab saya ada passion yang tinggi untuk fully breastfeed jadi asalkan ada sahaja tips untuk 'boost susu' badan, memang saya akan ikuti semampu mungkin. hihihi..semangat-semangat..

Sebenarnya, melalui pembacaan saya, tiada kajian saintifik berkenaan makanan yang terbaik bagi membanyakkan susu badan. Tetapi secara peribadinya, saya rasa tidak salah untuk mencubanya. Kenapa? Selagi tidak membahayakan bayi dan ibu, kenapa kita perlu risau kan? Malah pengalaman saya sendiri, terdapat makanan- makanan tips ini memang berkesan untuk 'boost' susu saya...jadi kenapa tidak saya konsisten mengamalkannya kan?hihihi..

Ini antara  makanan tempatan yang dikatakan dapat 'boost' atau memperbanyakkan susu. ( 'Membesarkan Anak Hebat dengan Susu Ibu,', Dr. Faridah Idris, MBBS, IBCLC).






Dan untuk itu, pilihan saya untuk 'boost susu' adalah soya... :) dan di sini saya nak share soya yang menjadi pilihan hati saya, semestinya soya ESP; Energising Soy Protein daripada Shaklee... Kenapa? Sebabnya....saya hanya memilih yang TERBAIK...Kenapa ESP Shaklee saya katakan TERBAIK untuk membantu 'boost' susu saya?

Kerana ESP merupakan sumber protein soya TERBAIK iaitu:



  1. ESP menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO BERKUALITI TINGGI.
  2. Mengandungi SEMUA asid amino yang tubuh perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.
  3. Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah RENDAH LEMAK (taknak lemak-lemak, nanti gemuks).
  4. ESP BEBAS laktosa dan BEBAS kolesterol. (Takmau kolesterol..not good...)
  5. Mengandungi lima vitamin B penting, separuh daripada keperluan kalsium harian dan soya isoflavones.
ESP hanya diperbuat daripada kacang soya NON-GMO sahaja.


Jadi ibu-ibu boleh cuba ESP ..InSyaAllah...ESP memang membantu!!



Ingin tahu tentang tips penyusuan susu ibu?
 Boleh Call/Whatsapp/sms 
019.621.9659 {anne ilani}




Comments